ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТІВ_____ 1. Документ № 1. Порівняйте ставлення УСДРП до питання самовизначення України зі ставленням до цього питання російських більшовиків. 2. Документ № 2. а) Виходячи з наведених положень, визнач, у чому полягала головна ідея Квітневих тез В. Леніна? б) Чи можна було за конкретних умов 1917 р. добитися мирного переходу до соціалістичної революції в Росії? в) Наскільки переконливою ти вважаєш тезу В. Леніна, що парламентська республіка була б для Росії «кроком назад»? г) У чому полягала аграрна програма більшовицької партії? Чому в тезах не йшлося про необхідність розподілу поміщицьких земель серед селян? §10. ПОЧАТОК УКРАЇНСЬКОЇ РЕВОЛЮЦІЇ 1. Які політичні партії діяли в Україні після повалення самодержавства? 2. Яким було ставлення цих партій до майбутнього України? Початок Питання державного самовизначення Укра- Української їни з перших днів Лютневої революції опи-національно- нилося в центрі боротьби різних політичних демократичної сил. Але ні кадети, які переважали в Тимча-революцн совому уряді, його місцевих органах, ні мен шовики та есери, котрі очолювали ради, не мали чіткої і зрозумілої програми розв'язання національного питання. Вони погоджувалися на самовизначення Фінляндії і Польщі, але відмовляли в цьому Україні. За Україною вони визнавали лише право на національно-культурну автономію. На практиці це означало право на українізацію сільських шкіл. Свого часу до такої «автономії» схилялися навіть помірковані кола царської бюрократії. На цій підставі між українськими політичними партіями і громадськими організаціями, з одного боку, та загальноро-сійськими партіями і громадськими об'єднаннями, які діяли в Україні й стояли на позиціях збереження централізованої держави, - з іншого, виникли глибокі суперечності. Російські демократи вважали, що вибух національних пристрастей послабить єдиний демократичний фронт, спричинить активізацію сил реакції. До того ж вони не вірили в можливість національного відродження в Україні після століть русифікації, жорстоких переслідувань української культури, мови, друкованого слова.
|