1. Із постанови РНК УСРР «Про боротьбу з неписьменністю» 21 травня 1921 р. ...Совет Народных Комиссаров постановил: 1. Все население Республики в возрасте от 8 до 50 лет, неумею-щее читать или писать, обязано обучаться грамоте... Обучение это ведется в государственных школах... 3. Наркомпросу и его местным органам предоставляется право привлекать к обучению неграмотных в порядке трудовой повинности... 6. ...Органам Наркомпроса предоставляется использовать народные дома, церкви, синагоги, молельни, клубы, частные дома и подходящие помещения на фабриках, заводах и советских учреждениях. Председатель Совета Народных Комиссаров Управляющий делами Секретарь Собрание узаконений и распоряжений рабоче-крестьянского правительства Украины. - 1921. - №9. - С. 254. 2. Із Кодексу законів про народну освіту УСРР (від 25 листопада 1922 р.) § 2. Мета радянського виховання і освіти - розкріпачення трудящих мас від духовного рабства, розвиток їх самосвідомості, створення нового покоління людей комуністичного суспільства з психологією колективу, з твердою волею, суспільно необхідною кваліфікацією і з матеріалістичним світоглядом, основаним на ясному розумінні законів розвитку природи і суспільства. § 3. Завдання органів виховання і освіти - бути знаряд дям диктатури пролетаріату по знищенню класового суспільства, створення нового, провідником принципів комунізму та ідейно-організуючого впливу пролетаріату на напівпролетарські і непролетарські верстви трудящих з метою виховання покоління будівників нового, комуністичного суспільства. § 4. Всі заходи по вихованню і освіті як дітей і юнацтва, так і дорослого населення, будучи строго погоджені з основними завданнями соціалістичної революції, повинні виходити з життєвих умов та інтересів трудящих, маючи тісний зв'язок з народним господарством і державним будівництвом Радянських Республік... Культурне будівництво в Українській PCP: Збірник документів. -К.: Держполітвидав У PCP, 1959. - T. 1.-С. 155-156. ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ ДО ДОКУМЕНТІВ_ 1. Документ №1. а) Охарактеризуй масштаби боротьби з неписьменністю, яку вела радянська влада в 20-ті роки. б) Чим були викликані такі масштаби? 2. Документ № 2. а) Які завдання українських освітян випливали з Кодексу про народну освіту УСРР? б) Дай критичну оцінку цих завдань.
|